Eerste dagen: van Schiphol naar Sydney

11 oktober 2013 - Manly Council, Australië

Beste lezers,

Daar is ie dan, het moment die je wist dat zou komen: de eerste blog vanuit Australië.

We (Youp en ik) begonnen de lange reis vanaf Schiphol richting Sydney vier dagen geleden (7/11). Na een lange en minder lange vlucht kwamen we via Bangkok aan in Taipei, waar we wat dagrust/slaap (in een dagkamer van een hotel bij het vliegveld) konden krijgen. Al gauw moesten we weer op het vliegveld zijn voor de laatste, maar lange vlucht: die van Taipei naar Sydney.

Eenmaal aangekomen werden we (Youp, een andere jongen genaamd Steven en ik) opgepikt door Emiel van onze reisorganisatie. Het was ongeveer een half uur rijden, aan de verkeerde kant van de weg, naar Manly, de plaats in Sydney waar ons hostel zit. Het hostel is prima; een bed, een badkamer, een gezamenlijke eetruimte en een gezamenlijke kamer met een tv waar je alleen sport op kunt kijken en er is natuurlijk een keuken (dus als iemand nog makkelijke en goedkope recepten heeft...).
In de achtertuin van het hostel hebben we alle papieren ingevuld (mbt gezondheidszorg, bankaccount, etc.) en kregen we een kaart waarmee we een week lang gratis met het OV van Sydney kunnen reizen.

Vervolgens gingen we eten halen en maken met Steven (pasta met saus en wat groenten), maar helaas was de pasta wat te kort gekookt waardoor het wel erg al dente was. 's Avonds nog wat tv gekeken en toen was de eerste dag alweer voorbij.

De volgende ochtend gingen we de papieren bij het Medicare gebouw inleveren, om daarna naar Sydney te gaan met de ferry. De bus naar de ferry ging bij de eerste bocht echter naar rechts ipv naar links; we zaten op de bus die rechtstreeks naar Sydney ging. Ook goed.

Eenmaal in het centrum aangekomen liepen we (Tom (kamergenoot van Steven), Steven, Youp en ik) richting Martin Place, om onze bankpassen op te halen, maar deze waren er nog niet. Na de airco van de bank kwamen we terug in de warmte (35° C) van de stad. Na wat eten gehaald te hebben namen we de metro naar Kings Cross, waar we bij de lounge van Australian Backpackers gingen vragen hoe het met het werk zat. Dat zijn we nu dus allemaal aan het regelen. Na wat rond te hebben gekeken gingen we terug met de metro en liepen we naar het park bij het bekende Opera House. Twee liter water verder kwamen we Bij het Opera House zelf langs om ten slotte bij Circular Quay (haven) aan te komen, waar we de ferry terug namen naar Manly. Toen zwemkleding aangedaan en naar het strand gegaan, tussen de haaien in de golven geweest. Na het zwemmen nog wat gegeten en daarna hartenjagen geleerd en wat tv gekeken.

De volgende dag (vandaag, 11/10) zijn we met z'n vieren door Manly gelopen en namen Youp en ik later de ferry naar Sydney om weer naar de lounge te gaan voor werk(gesprek) en wat handige websites gekregen voor hostels en werk. Daarna gingen we met de metro naar Chinatown, wat er eigenlijk grotendeels hetzelfde uitzag als de rest van de stad maar dan met onleesbare tekens op de ramen. Niet echt bijzonder. Later gingen we weer terug naar de haven om de ferry te pakken. In Manly nog even langs het strand geweest, maar het waaide en was koud (23°), dus daar waren we al gauw weer weg.

Straks eten en dan zien we wel weer verder.

Groeten aan iedereen en tot de volgende keer.

Ik probeer nog wel wat foto's toe te voegen.

1. Mam:
    11 oktober 2013
    leuk verhaal! de foto's zijn erg mooi. gelukkig heb je de afgelopen maanden thuis veel gekookt dus kun je vast nog wel wat recepten bedenken. (pasta met pesto/pasta met spinazie en creme-fraiche etc.) heb je je rugzak al gerepareerd?
  2. Maaike smit:
    11 oktober 2013
    Ha die Jelmer, je bent er dus! Heb je al een kangaroo gezien? Vast niet in Sydney. Ik vind je verhaal grappig geschreven, zie het helemaal voor me hoe je daarzo rondloopt. Hier is het herfst, koud, nat, wind. Dus: geniet er van! Groetjes,

Maaike
  3. Pa:
    11 oktober 2013
    Hallo Jelmer, leuk hoe je je eerste belevenissen beschrijft. Ik ben heel benieuwd naar het vervolg van je reis en ook wat je eerste baantje wordt. Kou en 23 graden geeft aan dat je lekker gewend bent. Hier hebben we regen en 11 graden. Dat is pas koud. Veel plezier verder ! Ik kijk uit naar je volgende verhaal. Groetjes Pa
  4. Gina:
    Ha die Jelmer
    Dat klinkt allemaal érg goed zeg! Ik wordt helemaal jaloers met die temperaturen. De meiden zitten nu kletsnat op de bank na een kort fietstochtje, je mist niets. Leuk dat je al wat contacten hebt. Goed geregeld allemaal, hoor, ik ben benieuwd naar je baan.
    Groetjes van ons allemaal.
  5. Pake en Beppe:
    12 oktober 2013
    HALLO JELMER
    hier even een mailtje uit JOURE
    wij hebben jou bericht ontvangen daar waren wij heel blij mee
    en we hopen dat je een heel plekje krijgt en dat je het naar de zin hebt wij wachten af wat het word
    veel liefs van PAKE en BEPPE
  6. Opa en Geertje:
    13 oktober 2013
    Hallo Jelmer.
    leuk verhaal van de eerste dagen ,waarin jullie al veel indrukken hebben opgedaan,alles onder het genot van mooi weer en
    uitzicht op werk,komt vast goed.
    Groeten van mij en Geertje
  7. Opa en Geertje:
    14 oktober 2013
    Jelmer, mijn tweede reactie: jullie hebben in dat verre Australië
    zomaar een groepje backpackers ,die hetzelfde doel nastreven.
    We horen natuurlijk graag hoe het verder gaat . Hou je taai.
  8. Alex Groen:
    21 oktober 2013
    Ha die Jelmer !
    Leuk verslag van de eerste dagen .
    Ben benieuwd wat je verder hebt beleefd.
    Wat voor werk doe je en heb je genoeg vrije tijd voor sightseeing ?
    Veel plezier en succes!
    Groetjes Alex , Carole en kids