Nova Zeelandia

14 mei 2014 - Coogee, Australië

Na het avontuur in Merbein e.o. werd het wel weer eens tijd voor een vakantie. Dus Nieuw Zeeland. Veel over gehoord van medebackpackers, dus we hoopten dat het de verwachtingen waar zou maken.

Na van iedereen afscheid genomen te hebben namen we de bus/trein naar Melbourne, van waaruit we richting Sydney vlogen. Overnacht op het vliegveld voor een paar uurtjes. Daarna dan eindelijk richting Auckland, de grootste (en bijna enige grote) stad van Nieuw Zeeland. Het was fijn aankomen, aangezien vader- en moederlief een hotel in de binnenstad hadden geregeld. Uitgerust en wel hebben we de volgende dag de stad een beetje verkend. Viel niet veel te beleven. Later leerden we dat vrijwel iedereen in Nieuw Zeeland een hekel heeft aan Auckland.

We moesten een auto huren, waarmee we een maand lang het land konden doorreizen, maar het was bijna Pasen, dus er was voor de aankomende periode weinig beschikbaar. We besloten de volgende dag maar weer verder te zoeken. We vonden een hostel in de binnenstad, met veel Aziaten. Bij het inchecken wees de receptionist ons erop dat hij wel een goed autoverhuurbedrijf kende en hij gaf ons een folder. We deden wat onderzoek en vonden het wel een goede optie.

Volgende dag gelijk een auto opgehaald, vlakbij het vliegveld. Het was een automaat, dus even wennen, maar uiteindelijk een stuk gemakkelijker dan handmatig schakelen. Ze rijden daar net als in Australië aan de linker kant, maar daar wen je ook wel aan na een tijdje. Een keer waren we verkeerd gereden (Youp navigeert, want hij heeft geen rijbewijs) en moest ik keren. Bij het keren moest ik dus de weg weer op rijden en ik ging natuurlijk automatisch aan de goede (of verkeerde, ligt eraan hoe je er naar kijkt) kant rijden, zoals ik gewend was in Nederland... Gelijk kwam er een andere auto aan: van fouten leer je. Geen botsing.

We zijn gelijk via de East Coast road en Thames road naar Coromandel gereden. Erg mooie tocht. Onderweg vaak uitgestapt en even rondgekeken. Heb enkele foto's gemaakt op m'n telefoon, maar ook op een normale (betere) digitale camera. Zal ik straks uploaden. Ik sliep in een tentje en Youp in de auto.

Toen een dagje bij Cathedral Cove en Hot Water Beach (onder een deel van het strand kwam warm water omhoog door vulkanisme) geweest.

De volgende dag (dag vijf in NZ) door de mooie landschappen naar Rotorua gereden. Daar begon het... regen. En het stonk. Door de hele stad zijn vulkanische gebiedjes met kokend modderwater.

Toen dus even die vulkanische poeltjes bekeken en maar naar het zwembad gegaan, omdat het nog steeds regende.

De regen maakte het land er gelukkig niet minder mooi van en we besloten om naar Taupo, waar we tanks bij een tankstation tegenkwamen, te gaan. Ze hadden daar vulkanisch verwarmde baden dus die moesten we maar even testen. Was inderdaad warm en rook vreemd. We wisten verder niet echt wat we konden doen. We zouden de Tongariro crossing doen, maar dat werd sterk afgeraden omdat er door de regen/wolken toch niets te zien viel. De enige activiteit waarbij het niet erg is om nat te worden is raften, dus toen deden we dat maar. Daarna konden we er warm douchen, kregen we hotdog en een lokaal biertje (en appelsap voor Youp). We zaten met een stel Australiërs in de raft en dat was wel lachen (de instructeur/kapitein was Maori, zeg maar de aboriginals van Nieuw Zeeland). De Australiërs raadden ons aan om te lugen in Rotorua (http://www.youtube.com/watch?v=mePGNohvPgs), waar we net vandaan kwamen.

Het regende nog steeds dus we moesten iets verzinnen wat we konden doen zonder nat te worden. We reden dus naar de Waitomo grotten. Was niet heel bijzonder. Met een bootje door een slechts door glowworms verlichte grot gevaren.

Toen de driehoek afgemaakt en het advies van de Australiërs opgevolgd. Dus we zijn wezen lugen in Rotorua. Het regende niet meer zo erg meer en toen zat het Noord-Eiland er alweer op. Terug naar het vliegveld gereden en de auto ingeleverd.

Van Auckland naar Christchurch (Zuid-Eiland) gevlogen en daar de stad een beetje verkend. Een paar jaar geleden was daar een aardbeving die de halve binnenstad in puin legde en alles was nog steeds in af/aanbouw. Bijna elke straat lag er uit en het was gewoon een grote bouwput. De dag erna weer een auto (zelfde model) opgehaald bij het zelfde bedrijf als op het noord-eiland. Via Kaikoura naar Blenheim gereden. Weer erg mooie landschappen daar. Het zuid-eiland is erg dun bevolkt dus ik had niet verwacht dat er voor Kaikoura 60 kilometer geen tankstation zou zijn. Dus we kwam op een haar na zonder benzine te zitten. Bij het eerste huis aangebeld en kreeg daar meteen benzine. Had nog drie keer geld aangeboden maar dat nam hij niet aan. Onderweg nog wat (baby) zeehondjes bekeken.

De volgende dag via Picton naar Nelson/Richmond gereden. Veel slingerwegen. De auto was niet zo'n klimmer helaas. Onderweg weer een aantal keer uitgestapt en rondgelopen.

De dag daarna de Abel Tasman Track gelopen (iets van 17km). De volgende dag bij diezelfde omgeving in de zee gekayakt.

Van Richmond naar ergens onder Hokitika gereden. Tussendoor de Pancake Rocks meegepakt. De dag erop de Franz Jozef gletsjer bezocht, maar die is door de global warming erg ver teruggetrokken, dus de gletsjer zelf konden we niet op. Daarna in Haast geslapen. We stonden met de auto op een parkeerterrein van de lokale VVV en we waren net in het donker aan het eten naast een bordje 'NO CAMPING OR OVERNIGHT PARKING' toen er een politieauto langs kwam rijden. We maakten een praatje en hij had er geen problemen mee dat we daar stonden dus de Nieuw Zeelanders waren weer erg aardig voor ons.

Doorgereisd naar Wanaka door een alweer prachtige omgeving. Eenmaal aangekomen kwamen we erachter dat ze daar gratis en snelle wifi hadden. Konden we dus weer even de gemiste afleveringen van een paar series bekijken. Het stadje ook nog verkend. Het zuid-eiland was een stuk kouder dan het noord-eiland, wat niet fijn was voor het overnachten.

Toen naar het nabijgelegen Queenstown gegaan via een pas (sneeuw!). De lokale Gardens doorgelopen. De volgende dag moest het er toch maar eens van komen: de skydive. Beiden hadden we geen spanning of iets dergelijks, en het was snel voorbij. We sprongen van ongeveer 3,5 kilometer en er waren geen wolken dus dat was wel mooi.

De volgende dag gemountainbiket, maar hoewel ik de grootste fiets had die beschikbaar was, was-ie nog iets te laag, dus ik ben na 15km maar gestopt omdat het niet echt fijn fietsen was. Toen weer 15km teruggefietst. Was verder wel een mooi tochtje. 's Avonds nog een heerlijke 'Big Al burger' bij fergburger gegeten.

Na de dagen in Queenstown (waar we 200$ boete kregen voor illegaal overnachten op parkeerplaats) naar Te Anau gereden en via een onverhard weggetje naar een (voor het eerst?) legale slaapplek aan een meertje gereden. Toen via Invercargill naar The Catlins (zoveelste nationaal park) gereden en het meest zuidelijke punt van het zuid-eiland bezocht. Veel onverharde wegen, maar je kon helaas niet echt driften met de auto want die had voorwielaandrijving.

Vervolgens weer legaal overnacht en grotendeels via de toeristische route naar Dunedin gereden. Daar in de buurt op het schiereiland overnacht. Het schiereiland zou pinguins en albatrossen moeten hebben bevatten, maar die hebben we niet gezien. Toen naar het Warrington Reservaat gereden en daar weer tevergeefs naar pinguins gezocht.

Na in de buurt van Pleasant Point overnacht te hebben dus weer door naar Christchurch. Toen zat het maandje Nieuw Zeeland er weer op. De autoritten waren eigenlijk mooier dan de bestemmingen zelf, dus bekijk vooral de foto's (als ik die erop kan krijgen. Heb ook nog wat videootjes).

Momenteel zitten we weer in Sydney (Coogee, zelfde hostel waar we in het begin zaten). We zoeken naar een auto waarmee we langs de oostkust naar het noorden kunnen rijden.

Tot den volghende keer.

Foto's: http://www.flickr.com/photos/117513843@N07/sets

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Martin:
    Geweldige foto's !!
    En mooi om te lezen.
    Ik kom tot twee liedjes in je tekst deze keer: Papa van Stef Bos en Mama van Heintje Davids :-)

Groet Martin en Thea en natuurlijk Wiard
  2. Jelmer:
    14 mei 2014
    Haha ik heb geen liedjes erin verwerkt hoor, groeten terug!
  3. Pa:
    14 mei 2014
    Mooi verhaal met schitterende foto's!
    Ben nog wel benieuwd naar de skidive video.
    Geniet verder lekker van je reis van het noorden en ...goed links blijven rijden!!

Groetjes Pa
  4. Mam:
    14 mei 2014
    Politiemannen vallen dus ook in NZ wel mee. Toen je vader vorige week in Frankrijk de rotonde linksom nam en geen boete kreeg van de 2 gendarmes dacht ik nog dat het toeval was! Fijn dat jullie nu weer in het warme weer vertoeven. Veel plezier.
  5. Opa en Geertje:
    15 mei 2014
    Hoi ,Jelmer
    Het is indrukwekkend, zo'n land te doorkruisen ,en ook nog met
    een nieuwe camera, dat werpt vruchten af. Een keer zag ik een duidelijke foto van je vriend, nu nog eentje van jezelf, misschien
    met baard. Met Geertje gaat het goed, mag waarschijnlijk binnen een paar weken het verpleeghuis weer verlaten.
    Groeten opa en Geertje.